Vergeet de blauwe bes niet!

Home » Vergeet de blauwe bes niet!

Vergeet de blauwe bes niet!

Eet je weleens blauwe bessen? Waarschijnlijk niet vaak genoeg, want ze worden vaak vergeten. En dat is zonde, want hij hoort zeker thuis in het rijtje van extra gezond fruit. Gelukkig gaan we de blauwe bes weer herontdekken!

De blauwe bes dankt zijn blauwe kleur aan de stof anthocyaan en die is erg goed voor je hart en bloedvaten. De stof zorgt er namelijk voor dat vetophopingen in je bloedvaten verminderen en je doorbloeding weer beter wordt.

Antioxidanten vertragen het verouderingsproces

In blauwe bessen zitten ook nog eens erg veel antioxidanten, die een belangrijke rol spelen bij het verouderingsproces. Ze werken namelijk ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziektes, zoals kanker. Maar weinig voedingsmiddelen bevatten meer antioxidanten dan blauwe bessen. Vitamine C is een van de belangrijkste anti-oxidanten.

Let op met suiker!

De gezonde eigenschappen van de blauwe bes nemen snel af wanneer je de bes combineert met suiker. Blauwe bessenjam (ook de lightversie) is dus niet zo verstandig. Het beste is om de bessen meteen na aankoop te eten. Kies in de winkel voor stevige bessen met een zilverachtige waas erover en neem geen verschrompelde of overrijpe bessen, want die hebben al veel van hun gezonde eigenschappen verloren. Je moet de bessen ook niet te lang bewaren, want dan verdwijnen de gezonde stoffen. Houd ze maximaal vijf dagen in de la van je koelkast.

Gezond eten

Wanneer je gezond eet krijg je eigenlijk voldoende antioxidanten binnen, maar het gehalte kan per groente en fruit nogal verschillen. Ga daarom niet helemaal los op de blauwe bessen, maar varieer. Zo krijg je alle antioxidanten en voedingsstoffen genoeg binnen.

 

2018-03-22T14:39:18+00:00