Na het eten zijn er een aantal dingen waar je echt mee moet wachten. Maar het is toch het moment om lekker onderuitgezakt op de bank te gaan zitten, een dutje te doen of een lekker fruitig toetje te eten? Dat zou je inderdaad denken, maar niets is minder waar. 

Sommige mensen kruipen na het eten meteen op de bank om lekker te gaan bingewatchen, terwijl de ander een dutje doet om de after dinner dip op te vangen. En dan zijn er ook nog mensen die gewoon meteen naar de sportschool gaan om alles weer te verbranden. Maar is dat eigenlijk wel zo handig? Er zijn een aantal dingen die je beter niet kunt doen na het eten. Wist je dat al?

1. Slapen

Heb je zin om na het eten even lekker weg te dutten? Dat is niet verstandig! Je lichaam neemt voedingstoffen namelijk beter op als je rechtovereind zit. Als je geneigd bent om na het eten te gaan liggen, kun je last krijgen van oprispend maagzuur. En dat kan op de langere termijn zelfs leiden tot een slecht sluitende maagklep. Wacht minstens twee uur en gun je lichaam de tijd om je eten te verteren.

2. Fruit eten

We vinden fruit erg lekker en het is ook heel erg gezond, maar het is niet verstandig om het regelmatig na je avondeten te eten. Dat komt omdat fruit snel verteert in vergelijking tot andere voedingsmiddelen. Het gaat op de rest van je eten liggen en dan gaat het gisten. Hierdoor krijg je een opgeblazen gevoel en kun je zelfs aankomen. Daarom is het goed om even een uurtje te wachten voor je een fruitig toetje pakt.

3. Douchen of in bad gaan

Heb je na het eten zin in een lekkere warme douche? Dat is na je avondmaaltijd ook helemaal niet verstandig. Dat komt omdat je lichaamstemperatuur stijgt en je bloed naar het huidoppervlak stroomt om weer af te koelen. Dat is een natuurlijke reactie, maar er blijft zo wel geen bloed meer over voor de vertering van alles dat in je volle maag zit. Zo vertraagt je spijsvertering en krijg je last van een opgeblazen gevoel.

4. Sporten

Je kunt beter een paar uurtjes wachten met sporten na het eten, ook al heb je maar een lichte maaltijd gehad. Dat komt omdat je maag na het eten zuurstofrijk bloed nodig heeft, maar tijdens het sporten stuurt je lichaam dat bloed naar je hardwerkende spieren. Je vertering vertraagt, waardoor je last kunt krijgen van braken, misselijkheid en zelfs diarree. Het is dus verstandiger om eerst te sporten en dan pas te eten.

5. Water drinken

Dit geeft niet heel erg snel problemen, maar als je na het eten een paar volle glazen water drinkt verdun je de verteringssappen in je maag. Ook hiermee vertraag je de vertering van je eten. Ook ijskoude drankjes hebben dit effect, daarom is het beter om warme thee te drinken na het eten.