Home » Zo begin je 2018 lekker gezond

Zo begin je 2018 lekker gezond

Goede voornemens voor 2018: je hebt ze vast gemaakt. De eerste weken van januari gaat het je vast makkelijker af, maar naarmate het jaar vordert is de kans groot dat er toch weer kwade dingen insluipen. Met de volgende tips ga jij een stuk gezonder eten.

Het begint al bij het ontbijt

Onthoud als eerste: je hoeft niet alles dat je lekker vindt te laten staan. Juist niet! Als je maar genoeg afwisselt en een paar slimme tips opvolgt zul je zien dat je je verantwoordde manier van koken en eten lang vol gaat houden. Ontbijten kun je best met brood doen, dat is hartstikke gezond. Brood zit vol met vezels en die heb je hard nodig. Kies voor volkoren of roggebrood want daar krijg je sneller een verzadigd gevoel van.

En wat eet je op je brood? Dat hangt er vanaf of je van zoet of hartig houdt. Zoet is natuurlijk niet perse ongezond. Zo kun je je brood best beleggen met vruchtenmoes, appel, peer of banaan. Combineer dat met hartig beleg en je zult zien dat het een goede combinatie is! Heb je liever vlees op je brood? Kies dan voor een magere soort, zoals kipfilet, kalkoen of gekookte ham. Ook humus en linzenpasta zijn erg lekker!

Wil je een keer iets anders dan die saaie boterham? Kies dan voor fruit, graan en noten! Gooi het lekker bij elkaar in een kom met wat yoghurt en het zal je verbazen hoe lekker het is.

De lunch: lekker licht

Je lunch kun je het beste niet overslaan, want dan heb je de kans dat je ’s middags naar de snoeppot grijpt. Daarnaast heb je de energie nodig om de middag te overleven en zit je ’s avonds niet helemaal uitgehongerd aan tafel. Waarom neem je niet eens een keer wat soep? Verse soep stelt je in staat om bijna eindeloos te variëren. Dankzij soep krijg je in slechts één maaltijd veel verse groenten en vocht binnen. Smeer er een lekkere boterham bij en je kunt er weer even tegenaan!

Heb je nog restjes over van de vorige avond? Maak er eens een salade van! Bijvoorbeeld met koude beefreepjes, kipfilet of zeevruchten. Mix het met wat sla of witlof en je hebt een heerlijke, voedzame salade! Beetje dressing erbij en klaar is Kees!

 

En wat eten we ’s avonds?

Regelmaat is erg belangrijk wanneer je gezond wilt gaan eten. Daarom is het belangrijk dat je elke avond op ongeveer hetzelfde tijdstip dineert. Je lichaam gaat hier rekening mee houden en daardoor krijg je minder snel honger, wat snacken weer tegengaat. Eet je veel pasta of witte rijst? Kies dan eens voor een gezond alternatief, zoals zilvervlies rijst, quinoa of volkorenpasta.

Eet je veel vlees? Je lichaam kan best een paar dagen zonder dierlijke producten, want de belangrijke voedingsstoffen zitten ook wel ergens anders in. Zo kun je kiezen voor vleesvervangers of eens met enkel groenten koken. Het zal je verbazen hoe lekker een vegetarische lasagne met paprika, courgette en tomaten bijvoorbeeld is! En daarnaast is het ook nog eens heel erg goed voor het milieu.

Gezonde eetgewoonten vasthouden is lastig en daarom is het belangrijk dat je veel blijft variëren om het spannend te houden. Probeer regelmatig een nieuw recept en durf ook te experimenteren, dat doen wij ook 😉

2018-01-06T08:46:59+00:00