Zo stop je met overeten

overeten

Je kent het vast: je hebt trek in een klein beetje chips, haalt een zak en nog voor je drie keer met je ogen knippert is hij weer weg. Hoe dan? Hoe kan het dat je zo lastig kunt stoppen na een handje snoep of chips? Als je slimme keuzes maakt om je trek te stillen, kun je je cravings de baas worden. En dat is handig, want met wilskracht alleen ga je het niet redden.
Het is namelijk niet alleen een kwestie van wilskracht, maar ook van hormonale invloeden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een laag gehalte van het GLP-1 hormoon in de hersenen waarschijnlijk leidt tot het overeten van vet voedsel. En weet je wat daartegen de beste strategie is? Overeten bestrijden met eten! Alleen dan met goed eten.

Cappuccino

Cappuccino bestaat voor het grootste deel uit lucht (het is immers opgeklopte melk), dat je trek vermindert en je een voldaan gevoel geeft. Je buik en hersenen worden voor de gek gehouden door de luchtigheid en denken dat je vol zit, terwijl je eigenlijk gewoon vol met lucht zit. Overigens heeft popcorn dit effect ook.

Groene thee

In groene thee zitten catechines en die zorgen ervoor dat de vetcellen (met name in je buik) vet afgeven in de bloedbaan en dat je lever vet weer sneller in energie omzet. Buikvet zet aan tot meer trek in eten en dus is het drinken van groene thee een goede verdediging. Er is eens een onderzoek geweest en daarin dronken mensen twaalf weken lang 4 tot 5 koppen groene thee per dag. Ze verloren meer dan een kilo meer gewicht dan de mensen die geen groene thee dronken.

Hummus

Peulvruchten zijn echt heel erg verzadigend. Zo verzadigend, dat je daarna echt geen moeite hebt om een snack te laten staan. Als je elke dag een portie peulvruchten eet, voel je je sneller voller dan mensen die dat niet doen. Ze zitten vol met eiwitten en vezels. Eet tussen de middag een cracker met hummus en je zult zien dat je ’s middags geen zin meer hebt om te snacken.

Avocado

Een beetje vet toevoegen aan je eten om juist vetarm te eten werkt eigenlijk heel erg goed. Bijvoorbeeld enkelvoudig verzadigde vetten, die in olijfolie, noten en avocado’s zitten. Ze reguleren je hongerhormonen en zorgt ervoor dat je later minder trek hebt.

Banaan

Grijp je als je gestrest bent snel naar eten? Eet dan bananen! In bananen zit van alle fruitsoorten het meeste resistente zetmeel, dat zich niet laat verteren en daardoor zorgt het voor een beter gebalanceerd microbioom. Daardoor is je serotonineproductie weer goed en dus krijg je minder stress.